Термин: 31. јул - 11. август 2018. године.
Наставници
Проф. др Александар Јовановић, асист. Дуња Ранчић, асист. Бојан Марковић
Циљ курса
Курс је намењен ученицима средњих школа − полазницима школе у Тршићу. Курс се остварује са намером да полазници:
- Упознају најзначајније моменте развоја културе на тлу Србије у праисторији и античком периоду и српске културе у три њена релативно оделита али и међусобно повезана периода (словенски − пагански, средњовековни – српсковизантијски и модерни – грађански)
- Стекну свест о целини и разноликости наше културе, унутарњем развоју и прожимањима са другим културама, о њеним најзначајнијим прегаоцима, али и о искушењима и дилемама са којима се суочавала и суочава се.
- потпуније разумеју и одреде културне појаве из прошлости и садашњости, да буду поносни на културна постигнућа која су створили и сачували наши преци, али и да знају да је свака генерација у обавези да чува оно што је добила у наслеђе, да га својим радом увећа и тако увећано преда потомцима.
- заволе културу, развијају своје културне потребе, да негују сопствену осећајност и емпатију, несебичност и разумевање за друго.
- снаже свој културни и национални идентитет
2. Програм
I Појам и специфичности српске културе: 1. Одређење српске културе; 2. Облици српске културе свакидашњи живот, језик, уметности, наука); 3. Простори српске културе; 4. Српска етнолошка слика; 5. Проучавање српске културе, најзначајнији научници и студије.
II Култура на тлу Србије, праисторијско и античко наслеђе: 6. Праисторијска налазишта на подручју Србије; 7. Римска налазишта на подручју Србије;
III Наслеђе словенске културе (српскословенска култура): 8. Словенска митологија; 9. Пагански поглед на свет; 10. Народна књижевност.
IV Основе српсковизантијске културе: 11. Примање хришћанства; 12. Стварање српске средњовековне државе и српске православне цркве; 13. Формирање првог књижевног језика; 14. Књижевност, архитектура, сликарство, музика.
V Модерна грађанска култура (18–20. век): 15. Културни прелом у 18. веку; 16. Формирање модерне српске нације и борба за културно јединство; 17. Развој књижевног језика; 18. Развој уметности; 19. Развој науке; 20. Оснивање просветних, културних и научних институција; 21. Облици модерне културе.
VII Европски контекст српске културе
VIII Истраживачки задаци. У договору са полазницима, а у складу са садржајем и циљевима курса.
3. Поезија и култура (радионица)
Читање и анализа песама модерних српских песника у којима је, на један или други начин (као својеврсни подтекст или интертекст), активирана српска култура.
Песме. Васко Попа: „Сопоћани“, „Косово поље“, „Манасија“; Миодраг Павловић: „Перунов одлазак“, „Солунска браћа“, Бранко Миљковић: „Расковник“; Љубомир Симовић: „Десет обраћања Богородици Тројеручици хиландарској“, „Храст“, „Вага Вука Караџића“; Иван В. Лалић: „Плава гробница“; Милосав Тешић: „Коло сентандрејско“, „Соба: рођење брата“; Милена Марковић: „Малена Бањска“.
4. Стручни једнодневни излет:
Тршић – Текериш − Гучево – Соко град – Мачков камен – Крупањ – Тршић.
5. Литература
- Јован Деретић, Културна историја Срба, EVRO BOOK Београд, 2016.
- Историја српске културе (редакциони одбор: Павле Ивић и др), Дечје новине, Горњи Милановац – Београд, 1994. (одабрана поглавља, доступно на http://www.rastko.rs/isk/index_c.html)
- Нова историја српског народа, приредио Душан Т. Батаковић, Наш дом, Београд, 2000.
- Сима М. Ћирковић, Срби међу европским народима, Equilibrium, Београд, 2004. (одабрана поглавља)